Nejezdi rychleji, než tvůj anděl strážný umí létat.

Největší počet motorek na silnicích

10. května 2013 v 20:02 | Cerolline |  Zajímavosti
No, tak tohle je teda wow :D V tomhle městě vás ani nenechají přejít silnici, musíte se prostě prokličkovat mezi motorkami. Bydlet bych tu nechtěla. I když je tu určitě spoustu nadšených motorkářů, myslím si, že většina je má jen jako dopravní prostředek, který vás rychleji dopraví na místo.
Jo, myslíte si, že ty roušky na sobě někteří z nich mají kvůli smogu?

* * *

Ve vietnamském Saigonu se prohání přes pět a půl milionu motorek. Jsou všude. Každý kousek chodníku slouží jako parkoviště, každá křižovatka v centru je zahlcená nekonečným proudem motorek, které zde mají absolutní přednost. Setkáte se tu denně s neustálým hlukem, zběsilým troubením a smogem.

Ani večer doprava nekončí a ještě kolem desáté jsou ulice plné motorek.


Jen za poslední dva roky se ve Vietnamu zvýšil počet motorek z 25 na 33 milionů kusů. Zatímco na venkově je motorek stále relativně málo, ve městech jejich počet raketově stoupá. Nejvíce v samotném Saigonu, který je hospodářským srdcem země a jedním z největších měst jihovýchodní Asie. V Ho Či Minově městě (jak zní oficiální název města, i když všichni používají starý název Saigon), je dnes na zhruba devět milionů obyvatel už pět a půl milionu motorek, což je největší koncentrace motorek na světě.Ostatně ne nadarmo se šílený dopravní chaos už i u nás označuje výrazem "To je jako v Saigonu". A tak není divu, že si řada turistů odváží ze Saigonu mezi suvenýry také záznam motorkářských radovánek zachycených na telefon.

Zaparkované motorky jsou doslova všude, nejčastěji na chodníku.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/99/Vietnam_08_-_73_-_Saigon_motorcycles_parked_%283170534189%29.jpg

Většina motorek ovšem nestojí po většinu roku zaparkovaná někde na dvorku, jako je tomu u nás, ale každý den pořád jezdí. Podle statistik najede každý motorkář na 10 tisíc kilometrů ročně, což znamená poctivou třicetikilometrovou porci denně.Na motorkách se také převážejí nejrůznější předměty - od obrovských květináčů se vzrostlými květinami či stromky až po neuvěřitelné kovové konstrukce či krkolomně poskládané balíky. Motorky jsou také velmi rozšířenou formou taxislužby, protože jsou mnohem rychlejší a levnější než auta.

Motorky slouží také k převážení nejrůznějších věcí - od kytek či stromů v

Největším zážitkem je zapojit se do bláznivé dopravy s vlastním, respektive zapůjčeným strojem. V turistickém "ghetu" v centru města jsou půjčovny na každém rohu, za půldenní pronájem zaplatíte zhruba 100 až 150 korun včetně benzinu. Ovšem musíte mít pro strach uděláno, neboť vás čeká pěkný mazec.Řada motorek jezdí v protisměru, další nerespektují červenou a hlavně všichni neustále troubí, aby vám dali najevo, že vás předjíždí, že máte uhnout, zastavit či nejlépe rovnou zmizet.Nejtěžší je odbočit doleva, protože protijedoucí motorky vás dobrovolně nepustí. Co tedy dělat? "Nejlepší je dostat se do chumlu odbočujících, protože jste rázem větší a silnější, nebo počkat na odbočující auto, před kterým mají motorky respekt," vysvětluje Patrick, žijící v Saigonu už pět let.Ale spousta začátečníků volí jednodušší metodu a než jednou do leva, raději zatočí třikrát doprava.Stejně těžké je zaparkovat v centru města. Přestože se za parkování platí zhruba tři koruny, místo nikde není. "Když jedu ve špičce do města, nesnažím se dostat až na konkrétní místo, ale zastavím tam, kde je místo k parkování. A zbytek dojdu pěšky, klidně i půl kilometru, což je lepší, než bezmocně jezdit kolem a čekat, až se něco uvolní," dodává mladý Angličan a ještě přidá radu pro přecházení ulice: "I když čekáte na přechodu, motorky vám nezastaví a nedají přednost. Musíte prostě vstoupit do vozovky a pomalým krokem přecházet ulici. A motorky se vám budou samy vyhýbat. Hlavně nedělejte žádné rychlé pohyby."

Massed motorcycles waiting at traffic signals, Ho Chi Minh City, Vietnam, Southeast Asia

Taxi za dvacku většina turistů nejčastěji využije motorku jako mototaxi, kterému se říká xe om, neboť Saigon je značně rozsáhlý a městská doprava, i když je levná, je poměrně komplikovaná. Právě xe om slouží turistům při cestách k nejzajímavějším památkám ve městě, třeba do čínské čtvrtě, kde stojí několik nádherných čínských chrámů, nebo ke kouzelnému chrámu Nefritového císaře. Ceny nejsou nijak závratné, za zhruba desetikilometrovou jízdu zaplatíte v přepočtu padesát korun za jednu motorku. Mototaxikář běžně vezme na motorku dva turisty, i když to není úplně bezpečné a navíc má přilbu pouze pro jednoho. Ale cenu musíte usmlouvat, protože nejčastěji začíná na 10 dolarech, což je čtyřnásobek. Při kratší jízdě zhruba kolem tří až čtyř kilometrů se můžete dostat i na cenu dvacet až třicet korun.


Zdroj: http://cestovani.idnes.cz/
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Renny♥ Renny♥ | Web | 11. května 2013 v 19:23 | Reagovat

wow :DD tolik otorek na jednom místě...bála bych se přejít :D

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama