Nejezdi rychleji, než tvůj anděl strážný umí létat.

Harley Davidson

9. května 2013 v 17:13 | Cerolline |  Značky
Harley-Davidson je americký výrobce motocyklů, motocyklového příslušenství a poskytovatel finančních služeb. Společnost byla založena v Milwaukee ve státě Wisconsin v průběhu prvního desetiletí 20. století a byla jedním ze dvou velkých amerických výrobců motocyklů, který přežil velkou hospodářskou krizi. Harley-Davidson také přežil období špatné kontroly kvality a konkurence ze strany japonských výrobců.

Motocykly Harley-Davidson jsou vyráběny nepřetržitě od roku 1903 do současnosti. Od roku 1907 byl vyvíjen první prototyp motoru V-Twin s dvěma válci umístěnými do písmena V. Pohonná jednotka Harley Davidson: motor s dvěma válci v úhlu 45 stupňů má díky nesymetrickému střídání válců (315° + 405°) svůj osobitý zvuk. Tyto legendární motocykly jsou někdy spojovány s desperády a zločineckými gangy, jak je známe z filmů. Přesto jsou dnes spíše životním stylem pro mnoho lidí, kterým zaručují jakýkoliv pocit svobody či sounáležitosti k této legendě. Někdy přezdívané neohrabané stroje, těžkopádné křižníky silnic jsou neodmyslitelnou ikonou této značky. Není náhodou, že některé motocykly jsou ve výrobním programu přes padesát let. V roce 1957 byl poprvé představen motocykl řady Sportster, který je v nabídce v několika provedeních nepřetržitě od zavedení do výroby. Od roku 1966 je v produkci továrny Haley-Davidson mohutný model Electra Glide, který má kořeny v modelu Duo Glide z roku 1958.




Historie

1903: Je vyroben první motocykl Harley-Davidson a po něm dva další.

1904: Jsou opět vyrobeny celkem tři stroje, které teď mají přezdívku Silent Gray Fellow (Tichý šedý chlapík). Konzervativní barva a tlumič výfuku ukazují na zájem Milwaukee na přátelském přijetí nových strojů.

1906: Davidsonův strýc ames McLay financuje výstavbu nové továrny na místě, které se stává trvalým sídlem Harley-Davidsona. Továrna na Juneau Avenue přibírá dalších pět zaměstnanců a výroba vzrůstá na padesát motocyklů.

1909: Je vyráběn dvouválec do V o výkonu 7 HP (5,1 kW) s osami válců svírajícími úhel 45°, který má konkurovat populárnímu Indianu. Ukáže se, že vedení pístů není vhodné a dvouválec je stažen k dalšímu vývoji.

1911 Je znovu zaveden dvouválec s mechanickými ventily a novm rámem. Jako standardní zůstává řemenový pohon.

1912 Dvouválec do V dostává řetězový pohon a spojku na zadním kole. Full-Floating Seat (Úplně se vznášející sedlo) navržené Billem Harleyem je uchyceno na středním sloupku. Sedm lidí zahyne při neštěstí při závodě na motodromu v New Jersey.

1916: Milwaukee nabízí stavebnici závodního dvouválce do V o výkonu 11 HP za 250 dolarů. Vojenské sajdkáry určené pro mexickou hranici a do války v Evropě jsou vybavován nástavci pro kulomety.

1917: USA vstupují do války a H-D je přestavován na vojenskou výrobu. Zařizuje se tovární servisní škola pro školení mechaniků pro válečné služby. Milwaukee vstupuje na trh s bicykly.

1919: H-D zavádí sportovní dvouválec W o obsahu 600 ccm s válci proti sobě. Tento model byl neúspěšný jako žádný Harley před ním a po něm, po čtyřech letech byla přerušena jeho výroba. Celková výroba v Milwaukee vzrostla na více než 22 000 motocyklů a 16 000 postranních vozíků.

1922: Objevuje se dvouválcový model F o obsahu 1200 ccm s udávaným výkonem 18 HP (13 kW). Vojenská olivová zeleň je narazena jasnější zelení se zlatými pásky. Reklama Harleyů se zaměřuje na rostoucí počet žen na motocyklech.

1924: Byl založen nejstarší klub vlastníků motocyklů H-D v San Francisku, který ukončil svou činnost v roce 1978.

1928: Je založen nejstarší doposud fungující klub vlastníků motocyklů H-D, Harley-Davidson club Praha.

1929: Do firmy vstupuje druhá generace Davidsonů a Harleyů. Poprvé je představen model WL dvouválce do V s rozvodem SV o obsahu 750 ccm za 290 dolarů. Nastává velká krize.

1933: Krize se prohlubuje. Milwaukee se omezuje na dvoudenní pracovní týden.

1935: Závodník Harleyů Joe Petrali vyhrává všechny celostátní závody na ploché dráze. Milwaukee předvádí nový 1000 ccm OHV Knucklehead a 1340 ccm SV pro rok 1936.

1941: Koncem roku končí civilní výroba; USA vstupují do druhé světové války. H-D vyrábí skoro 90 000 modelů WLA pro armádu. Pro bojové nasazení v poušti se vyvíjí motocykl s protilehlými válci a s kardanovým převodem ve stylu BMW.

1947: Obnovuje se plně civilní výroba zmodernizovaných modelů z roku 1941. Na objemu nabývá katalog příslušenství a oblečení; poprvé se objevuje černá kožená bunda se zipy. Motocyklové gangy získávají stále na větší publicitě.

1956: Leroy Winters vyhrává Jack Pine na 165. Elvis Presley kupuje červenobílý model KH.




 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Anketa

Tvá oblíbená značka motocyklu?

Honda 15.4% (10)
Kawasaki 27.7% (18)
Yamaha 7.7% (5)
Suzuki 6.2% (4)
Jawa 4.6% (3)
BMW 4.6% (3)
Simson 1.5% (1)
Harley Davidson 20% (13)
Ducati 1.5% (1)
Jiná 3.1% (2)
Žádná 7.7% (5)

Komentáře

1 Renny♥ Renny♥ | Web | 9. května 2013 v 17:29 | Reagovat

wow, tak některé věci jsem ani nevěděla, třeba to, že s Harleyem se jezdívalo do války :D nebo že jednu vlastnil i Elvis..:)

2 pavel pavel | E-mail | 4. srpna 2013 v 14:48 | Reagovat

Moje moto je VIRAGO 750, spolehliva motorka.

3 MaikelR MaikelR | E-mail | 17. ledna 2017 v 9:07 | Reagovat

I found this page on 11th place in google's search results. You need some search engine optimization. Many webmasters think that seo is dead in 2017, but it is not true. There is sneaky method to reach google's top 5 that not many people know. Just search for:  pandatsor's tools

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama